Wednesday, June 6, 2007

delicious Delicious

Her er min yndlings Web 2.0-ting, sikkert fordi jeg med det samme kunne se brugbarheden! Jeg har haft min Delicious i et halvt års tid, men den er stadig ret lille. Det skyldes, at jeg endnu ikke har besluttet mig for opbygningsprincipperne. Skal man bruge den til de udsøgte, vanskeligt tilgængelige steder, ting der er svære at huske på? Eller skal man bruge den til absolut alt man kan tænkes at få brug for, professionelt som privat, og linke til hele sin åndelige håndbagage? Jeg sidder stadig mellem to stole, og der er ingen særlig systematik i det jeg foreløbig har på, bortset fra at det er ting der interesserer mig. Men jeg er i hvert fald ikke spor i tvivl om, at jeg vil beholde og bruge og udbygge min Delicious efterhånden.
Omtrent samtidig med at jeg oprettede den, oprettede jeg én til børnebiblioteket. Jeg lagde nogle links på, som jeg syntes børnene skulle kende, og opfordrede dem så til at lægge deres egne på. Vi downloadede værktøjsknapperne til alle publikumsmaskinerne i børnebiblioteket for at gøre det lettere. Jeg fortæller børnene om Delicious og reklamerer sommetider via opslag m.v.
Nogle af dem synes også det er skægt at lægge links på, det drejer sig om "spil" eller "sjov" eller "piger", hvor mange af linksene stammer fra børnene selv. Det er ikke alle der kan stave eller finde ud af at tagge, men så hjælper jeg dem. Hvis man også vil have børnene til at huske at bruge linkssamlingen bagefter, skal man dog minde dem om at den eksisterer! Måske skal man være relativt højt oppe i skolealderen for virkelig at se brugbarheden. De lidt yngre er jo ofte ret monomane i deres tilgang til nettet, starter hver dag med Habbo eller GoSupermodel. Jeg har nu heller ikke gjort så meget ud af at fortælle ungerne om "social tags", da meget af det, folk tagger "spil", nok ikke lige egner sig for dem ...
Jeg er dog overbevist om, at Delicious har en fremtid i undervisningen, fx i forbindelse med projektopgaver o.lign. Det har jeg skrevet i bloggen Samarbib, der er dog endnu ingen lærere der har reageret på det.

1 comment:

Therese Ekman said...

Det er en god ide, det med del.icio.us på børnepc'erne. Også som en hjælp til dem der ikke staver så godt, så de selv kan finde deres yndlingssider igen.