Wednesday, June 13, 2007

PBwiki

Jeg kendte selvfølgelig Wikipedia, men har aldrig helt forstået hvad en wiki er. Ved egentlig stadig ikke om jeg forstår det. Jo, det må være et anderledes sprog end HTML. Men hvad er egentlig den dybere forskel på en wiki og en blog, når wikien som i PBwiki har en wysiwyg-brugergrænseflade? Og hvad er forskellen i brugen? Man kan jo også være fælles om en blog.
Nu har jeg i hvert fald oprettet min wiki. Jeg er lidt træt af at oprette ting jeg ikke ved om jeg vil bruge, så jeg er begyndt at tænke over hvad denne kan bruges til. Noget i børnebiblioteket? Eller noget med kollegerne? Noget med kommunikation i vores organisatoriske enhed, Amager Vest Bibliotekerne? Så burde den måske hedde noget andet, men man kan jo skifte navn på sin wiki. Anyway, jeg tænker. Jeg synes nemlig, man skal bruge Web 2.0 til noget!
En uge senere:Jeg kom i tanker om, at Solbib er et dumt navn, da Solrød Bibliotek kalder sig dét på nettet. Jeg ville så ændre wiki'ens navn, der stod at man bare skulle klikke på support. Så fik jeg besked om, at den funktion var sat ud af kraft, da det var lettere sagt end gjort! Hvad i alverden er det nu for en besked at give folk??? Det meste af det jeg beskæftiger mig med, er minsandten lettere sagt end gjort! Man bliver ikke just imponeret. Det ender nok med at jeg nedlægger den wiki, har heller ikke fået ideer til den.

No comments: